Mida teha Vilniuses teine osa

Oo, Vilnius, minu üks lemmiklinnu ehk ma tegin seda taas.

Läbi juhuse sattusin eelmise aasta novembris Vilniusesse ja armusin. Oli tunne, et lähen sinna veel ja kindlasti kevadel. Ja juhtuski nii, et nüüd, kevadisel koolivaheajal, liigutasin sinna terve pere. Minul pole bussiga sõitmise vastu mitte kõige vähemati, aga teised eelistasid lennukit. Soodsaid lennupileteid neljale inimesele ei leidnud ja nii see plaan selleks korraks jäi.

Kuni … nägin taas LuxExpressi kampaaniat, kus sai 12 euroga Vilniusesse. Lapsed veel natuke soodsamad. Nii surusingi läbi plaani, et bussiga sinna ja lennukiga tagasi.

Ma pole kunagi mingeid plaane nii pikalt ette teinud, aga seekord oli isegi öömaja 3 ööks juba 1,5 kuud ette broneeritud. Valituks osutus korter bussijaama lähedal. No et oleks hea liikuma saada. Koht oli iseenesest väga hea – kõik käe-jala juures, aga ühistranspordi kaarte me lõpuks ei ostnudki.

Oluline info

Transport
Piletihinnad Vilniuses
Pileteid saab ka bussijuhi käest. Hind 1€ ja kehtib liini lõppuni. Kaart 1.50. Kolme päeva pilet 8 eurot. Soodustus ainult Leedu koolilastele. Teistele täishind. Seega meil oleks kokku läinud 38 eurot. Otsustasime mitte võtta. Käisime palju jala ja lõpuks lennujaama tulime üldse Boltiga. Ajavõit umbes 45 minutit, hinnavõit 1.20. Toimib nagu Eestis ehk hinna saad enne teada ja see läheb kaardilt otse maha. Midagi seletama ega kaardiga sahmima ei pea. Väga mugav ja soovitan igati.

Kaugliinid kogu Leedus: https://www.autobusubilietai.lt/ Peredele soodustus. Lastele soodus. Meil jäi näiteks lõpuks Trakai ots 4.90 ja teise bussifirmaga tagasi 5.40.
Rongiinfo: https://www.traukiniobilietas.lt/portal/en

Toit on igal pool hea ja söögikohti palju, siiski tekivad uste taha järjekorrad. Märkasin seda ka novembris. Hinnad Eestiga samad. Mõni täiesti viisakas koht on isegi 24 tundi lahti.
Kui ei taha õhtul limpsi limpsida, siis tuleb arvestada, et Leedus lõpetatakse alko müük kell 20.00 ja pühapäeval isegi juba 15.00. Nendes samades ööpäev avatud baarides on siiski kõike saada.

Veel infot, mida teha lastega Vilniuses: http://www.vilnius-tourism.lt/wp-content/uploads/2017/09/kids-vilnius-EN-2017.pdf

Aga nüüd siis mõned eredamad elamused, mida seekord kogesime. Lastega liimumised ja tegemise on natuke teistsugused, kui täiskasvanutega. Minu omad ei suuda pudeliski paigal püsida, seega pargid ja kirikud ei ole teema.

Trakai

Reedeks olin plaani võtnud Trakai linnuse. Ikkagi punkt, kus kõik käivad ja mis on üks Leedu sümboleid, seega ehk lastele mälestus kogu eluks.

Trakai on linn Leedus Vilniuse maakonnas. Täpsemalt siis umbes 30 km Vilniuse bussijaamast. Saab bussiga ja saab rongiga. Rongiga minnes tupikjaam ja rong käib sel nagu meil Kloogarannas umbes 3 korda päevas, seega sellele suurt rõhku panna ei tasu. Pilet 1.80.

Buss käib tihemini, isegi kolm vedajat õnnestus tuvastada. Hind natuke erinev, aga alla kahe euro ots kõigil. Lapsed 10 ja alla said poole hinnaga. Küll dokumendi ettenäitamisel. Seega mis edasi, ei tea. Sõidu pikkus oli liinidel ka erinev, aga nii 30-40 minutit.
Bussigraafiku leiab: https://www.autobusubilietai.lt/
Aga ka näiteks Vilniuse bussijaamas on automaadid, kust saab piletit ette osta ja seda soovitan küll. Hea, et me võimalust kasutasime, sest muidu poleks bussi mahtunudki. Suvel on tõenäoliselt liikumist Vilniuse ja Trakai vahel veelgi rohkem.

Tagasi oleks tahtnud rongiga tulla, et Leedus ka rongikogemus kirja saada, aga vaatasin rongiaja valesti ja tund aega ei viitsinud enam perroonil passida, seega tagasi tulime samuti bussiga, seekord selle 40-minutisega. Oli teine just parajasti ees.

Autoga tõenäoliselt väga lähedale ei saagi ja parkimine on tasuline.

Aga asi, mida ma välja ei guugeldanud, oli see, et nii bussijaam kui ka rongijaam on lossist nii kaugel, tervelt 2,3 kilomeetrit tuleb käia. Ja rahvas käis, noored ja vanad, paksud ja peenikesed. Peatee ääres käis ikka hull andmine. Tagasi tulime mööda rannapromenaadi ja hoopis teine tera, ainult mõni koerajalutaja või rattur tuli vastu. Sinna sattusime aga ainult seepärast, et tahtsime end korra vette kasta. Ikkagi väga palav päev oli (+24). Ja kastsimegi. Vesi oli sisemise termomeetri hinnangul selline 10 kraadi kanti, aga väga-väga mõnus.

Loss ise on saarel. Sõdade käigus tegelikult üsna maha lammutatud ja linnuse restaureerimist alustati 1951. aastal. Ilus uhke hoone. Praegu asub seal Trakai ajaloomuuseum.

Pilet suurtele 8 ja lastele 4. peredele soodustust ei ole. Sillal sebis palju rahvast, aga nad hajusid lossi kuidagi väga ära, nii et ülerahvastatust ei olnud. Isegi mingeid giidiga gruppe ees ei olnud. Suvel võib muidugi muudmoodi olla. Hetkel alles aprill.

Muuseum on uhke ehk siis ainult ilusate ja väga ilusate asjade kollektsioonid. Väga paljudesse ruumidesse siiski sisse ei lastud. Ja pildistamise õigus maksis 1.50. Me ei võtnud, pildistasime salaja. Ega seal nii väga midagi pildistada ei olegi.

Seega uhke loss, imeilusas kohas. Kõik poed-söögid-joogid-meelelahutus-rannad olemas, nii et tasub minna kohe pikemaks ajaks. Meiegi suutsime täiesti plaaniväliselt terve päeva ära kulutada.

Kuumaõhu pallid

Kuna õhtu oli soe ja ilm ilus, otsustasime peale Trakaist tulekut võtta ligi siidri, natuke piknikutoitu ja kobida kuhugi parki õhtut nautima. Valituks osutus kodule kõige lähemal olev Misjonäride aed. Rahvast oli kogunenud palju. Sättisime siis ka ennast mõnusalt mäenõlvale sisse. Vilniuses on parkides avalik alko tarbimine keelatud, aga mina ei näinud küll kedagi, kel ei oleks käes midagi, seega riskisime ka.

Aga varsti selgus see, miks enamik oli sinna kogunenud ja kuhu meie sattusime juhuslikult. Meie silme all puhuti täis vähemalt 10 kuumaõhu palli ja lasti siis korraga Vilniuse kohale lendu. Väga võimas vaatepilt oli. Lapsed tahtis muidugi ka sõita ja sotsiaalmeedias küsiti piltide peale mitu korda, et kas me ka käisime. Ei käinud. Õhupalli sõidu hinnad olid Google andmetel 119-150 eurot inimene ja sõidud olid päris pikalt ette välja müüdud, seega spontaanselt tegutseda ei saa, vaid sõit tuleb ette ära osta.

Užupise Vabariik

Kui me juba Vilniuse jõe ääres olime, käisime ka üle jõe ära. See on selline Vilniuse boheemlaste vabariik, millel on isegi oma president, valitsus ja põhiseadus, oma lipp ja raha ning isegi 12-liikmeline armee. Põhiseadus on muljetavaldav. Eestikeelne tahvel on Paupio tänaval 2013. aastast.

UŽUPISE VABARIIGI PÕHISEADUS
1. Inimesel on õigus elada Vilnelė ääres, Vilnelėl aga voolata inimesega kõrvu.
2. Inimesel on õigus soojale veele, küttele talvisel ajal ja katusekividele pea kohal.
3. Inimesel on õigus surra, aga see ei ole tema kohustus.
4. Inimesel on õigus eksida.
5. Inimesel on õigus olla ainumas.
6. Inimesel on õigus armastada.
7. Inimesel on õigus olla mitte armastatud, aga mitte tingimata.
8. Inimesel on õigus olla tundmatu ja mitte kuulus.
9. Inimesel on õigus laiselda ja mitte midagi teha.
10. Inimesel on õigus armastada kassi ja tema eest hoolitseda.
11. Inimesel on õigus hoolitseda koera eest, kuni üks neist sureb.
12. Koeral on õigus olla koer.
13. Kass ei ole kohustatud oma peremeest armastama, kuid peab teda raskel hetkel aitama.
14. Inimesel on õigus vahel mitte teada, kas tal ongi kohustusi.
15. Inimesel on õigus kahelda, aga see ei ole tema kohustus.
16. Inimesel on õigus olla õnnelik.
17. Inimesel on õigus olla õnnetu.
18. Inimesel on õigus vaikida.
19. Inimesel on õigus uskuda.
20. Inimesel ei ole õigust vägivallatseda.
21. Inimesel on õigus aduda oma tühisust ja õilsust.
22. Inimesel ei ole õigust sekkuda igavikku.
23. Inimesel on õigus mõista.
24. Inimesel on õigus mitte midagi mõista.
25. Inimesel on õigus olla erineva(te)st rahvus(t)est.
26. Inimesel on õigus oma sünnipäeva tähistada või ka mitte.
27. Inimene on kohustatud mäletama oma nime.
28. Inimene võib jagada seda, mis tal on.
29. Inimene ei või jagada seda, mida tal ei ole.
30. Inimesel on õigus omada õdesid, vendi ja vanemaid.
31. Inimene võib olla vaba.
32. Inimene vastutab oma vabaduse eest.
33. Inimesel on õigus nutta.
34. Inimesel on õigus jääda teiste poolt mõistmata.
35. Inimesel ei ole õigust teist süüdlaseks teha.
36. Inimesel on õigus olla isikupärane.
37. Inimesel on õigus mitte mingeid õigusi omada.
38. Inimesel on õigus mitte karta.
39. Ära võida.
40. Ära kaitse ennast.
41. Ära anna alla.

Uzupise Ingel

Vilniuse vanalinn

Lapsi erutas millegipärast sõna merevaik, seega otsisime selle muuseumi üles. Muuseum on täiesti tasuta. Merevaigutükid kogus olid tõesti muljetavaldavad.

Arheoloogilised leidud

Edasi pistsime korraks pea sisse püha Anna kirikusse (punastest tellistest gooti stiilis kirik) ja Bernardine parki, et siis minna üle jõe ja ronida Kolme risti mäkke (mäel on puidust ristid seisnud 7 hukatud munga mälestuseks 1636. aastast alates. Praegused kiviristid valmisid 1989). Mäest uuesti alla (mitte mööda asfaltteed, vaid ikka mööda mingit metsarada, et seikluslikum oleks) ja uuesti üles ja ees ootas ….

Püha Anna kirik

Kolme risti mäel.
Gediminase torn paistab.

Gediminase torn

Gediminase torn on ainus säilinud osa Vilniuse ülemisest kindlusest. Esimesed kindlustused ehitati Leedu suurvürsti Gediminase käsul ja need olid puust. Esimesed tellistest kindlustused valmisid Vytautase käsul 1409. aastal. Torn praegusel kujul on samuti taastatud.

Kolme risti mägi paistab.

Tornini saab ronida täiesti tasuta ja juba sealt avaneb suurepärane vaade Vilniusele (erinevalt Kolme risti mäest ei ole seal metsa ees). Torni sisse lastakse suured 5 ja lapsed 2 euro eest. Perepiletit ei ole. Torni sees on natuke muuseumi ja üleval veel parem vaade Vilniusele. Kuna see on taaskord Leedu sümbol, siis tuli ronida.

Vichy veepark

Lapsi sai motiveeritud kolm päeva kõndima ainult veepargiga. Park asub Ozase keskuses ja sarnaneb minu meelest kõige rohkem Flamingo veepargiga Soomes. Üldiselt kui sa oled juba päris paljudes käinud, siis üllatada on väga raske. Liutorusid oli 7, millest kolme alla 11-aastasi ei lastud. Punast ei proovinud, aga ülejäänud ei olnud isegi mitte mulle hirmsad. Rahvast oli millegipärast vähe ja järjekordi ei tekkinud. Nagu ikka, tuli oma kummipaat ise üles tassida. Meile 3 tunnist piisas täielikult, aga valida on ka 4 tunni pilet ja terve päeva pilet. Hinnad soolased, kohapeal maksis see 3 tundi 55 raha. Kodulehel soodsam, kui kohapeal, seega tasuks ehk ette osta.

Ja oligi kõik. Kas lähen veel? Tõenäoliselt küll. Kas teised ka lähevad? Ei oska öelda.

Rohkem pilte näiteks SNAP albumis.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.